Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, class '' not found in /wp-includes/class-wp-hook.php on line 308

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/class-wp-hook.php:308) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/class-wp-hook.php:308) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/class-wp-hook.php:308) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/class-wp-hook.php:308) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/class-wp-hook.php:308) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/class-wp-hook.php:308) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/class-wp-hook.php:308) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/class-wp-hook.php:308) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768
{"id":360,"date":"2013-10-22T11:39:23","date_gmt":"2013-10-22T09:39:23","guid":{"rendered":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/?p=360"},"modified":"2013-11-08T10:05:56","modified_gmt":"2013-11-08T09:05:56","slug":"syndrom-pustego-gniazda-budowanie-nowej-tozsamosci-malzonkow","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/syndrom-pustego-gniazda-budowanie-nowej-tozsamosci-malzonkow\/","title":{"rendered":"Syndrom Pustego Gniazda. Budowanie nowej to\u017csamo\u015bci ma\u0142\u017conk\u00f3w"},"content":{"rendered":"

\"IMG_0140\"<\/a>W j\u0119zyku codziennym, je\u017celi m\u00f3wimy o procesach zostawiania rodzic\u00f3w przez dzieci, to mamy przede wszystkim na my\u015bli ludzi m\u0142odych, kt\u00f3rzy wyprowadzaj\u0105 si\u0119 z domu rodzinnego i podejmuj\u0105 samodzielne \u017cycie. W tym procesie rozwi\u0105zania wi\u0119zi w wieku m\u0142odzie\u0144czym chodzi raczej o proces odcinania si\u0119 dzieci od rodzic\u00f3w. Rodzice natomiast ucz\u0105 si\u0119 w tym czasie poszukiwania nowych rozwi\u0105za\u0144. Procesy zwi\u0105zane z pozostawieniem zaczynaj\u0105 si\u0119 du\u017co wcze\u015bniej i towarzysz\u0105 wszystkim zwi\u0105zkom rodzice \u2013 dzieci, takim jak: zaanga\u017cowanie \u2013 porzucenie \u2013 ponowne zaanga\u017cowanie \u2013 czasami zaanga\u017cowanie si\u0119 na ca\u0142kiem nowej p\u0142aszczy\u017anie. S\u0105 to podstawowe rytmy, nieod\u0142\u0105czne w ka\u017cdej ludzkiej relacji.\u00a0 Przeprowadzone studia przypadk\u00f3w pozwalaj\u0105 na wyodr\u0119bnienie sze\u015b\u0107 typ\u00f3w relacji mi\u0119dzy rodzicami a doros\u0142ymi ju\u017c dzie\u0107mi. Mo\u017cna r\u00f3wnie\u017c powiedzie\u0107, \u017ce jest to sze\u015b\u0107 etapy odchodzenia dzieci od rodzic\u00f3w i budowania si\u0119 nowej wi\u0119zi i to\u017csamo\u015bci rodzicielskiej oraz ma\u0142\u017ce\u0144skiej.<\/p>\n

1. Nieprzerwana p\u0119powina<\/strong><\/p>\n

Pierwszy typ daje si\u0119 okre\u015bli\u0107 stwierdzeniem \u201enieprzerwana p\u0119powina\u201d. Ten termin charakteryzuje relacje, w kt\u00f3rych rodzice nie chc\u0105 pogodzi\u0107 si\u0119 z doros\u0142o\u015bci\u0105 dzieci. Nie przyjmuj\u0105 do wiadomo\u015bci ich odej\u015bcia, czy odchodzenia. Traktuj\u0105 to jako etap przej\u015bciowy. \u017byj\u0105 minionym czasem, gdy dzieci by\u0142y w domu. Wydaje im si\u0119, \u017ce ten etap wr\u00f3ci. Krytykuj\u0105 dzieci za ich decyzje. Maj\u0105 pretensj\u0119 do zi\u0119ci\u00f3w i synowych. Nie potrafi\u0105 wycofa\u0107 si\u0119 z dawnych r\u00f3l rodzicielskich. Tak\u0105 postaw\u0119 wida\u0107 zw\u0142aszcza u kobiet. Towarzyszy temu strach przed opuszczeniem, pustka, brak oparcia ze strony dzieci i ma\u0142\u017conka.<\/p>\n

2. Uzale\u017cniaj\u0105ca pomoc<\/strong><\/p>\n

Inny typ relacji charakteryzuje rodziny, w kt\u00f3rych rodzice pomagaj\u0105 dzieciom finansowo lub zajmuj\u0105 si\u0119 opiek\u0105 i wychowaniem wnuk\u00f3w. Takie zwi\u0105zki umo\u017cliwiaj\u0105 rodzicom bliski kontakt z dzie\u0107mi, oparty na mi\u0142o\u015bci i pomocy. A jednak jest ona cz\u0119sto \u017ar\u00f3d\u0142em niezadowolenia rodzic\u00f3w i dzieci. Pomoc ta jest oparta na starych typach relacji. Rodzice nie dostrzegaj\u0105 dynamiki zmian, jaka zachodzi w ich relacjach z dzie\u0107mi i ich obecnym \u017cyciu. Usi\u0142uj\u0105 si\u0119 ci\u0105gle pos\u0142ugiwa\u0107 dawnym autorytetem nie rewiduj\u0105c tych zwi\u0105zk\u00f3w i relacji. Pomoc finansowa jest wyrazem ich mi\u0142o\u015bci rodzicielskiej, ale i ubezw\u0142asnowolnienia dzieci.<\/p>\n

3. Zawiedzone rodzicielstwo<\/strong><\/p>\n

W tej grupie znajduj\u0105 si\u0119 ma\u0142\u017ce\u0144stwa, kt\u00f3rych dzieci rozwiod\u0142y si\u0119, \u017cyj\u0105 bez \u015blubu, nie realizuj\u0105 oczekiwa\u0144 rodzic\u00f3w. Ma\u0142\u017conkowie odpowiedzialno\u015b\u0107 za nieudane \u017cycie swoich dzieci przenosz\u0105 na siebie. Traktuj\u0105 to jako swoj\u0105 pora\u017ck\u0119 wychowawcz\u0105 i rodzicielsk\u0105. Staraj\u0105 si\u0119 nadal pomaga\u0107 swoim dzieciom, interesuj\u0105 si\u0119 ich \u017cyciem prywatnym. Odczuwaj\u0105 jednak du\u017cy dyskomfort z powodu pora\u017cek \u017cyciowych i b\u0142\u0119d\u00f3w, kt\u00f3re pope\u0142ni\u0142y w ich mniemaniu dzieci i wstydz\u0105 si\u0119 tego.<\/p>\n

4. W poszukiwaniu nowej aktywno\u015bci<\/strong><\/p>\n

Czwarty typ relacji jest charakterystyczny dla ma\u0142\u017ce\u0144stw, kt\u00f3re na nowo usi\u0142uj\u0105 zbudowa\u0107 w\u0142asn\u0105 to\u017csamo\u015b\u0107, opart\u0105 na r\u00f3\u017cnych formach aktywno\u015bci (praca w sp\u00f3\u0142dzielni, na dzia\u0142ce, w kuchni, wyjazdy i wycieczki, praca malarska). O tym aspekcie najwi\u0119cej pisa\u0142 A.Kami\u0144ski. Aktywno\u015b\u0107 \u0142\u0105czy si\u0119 u tego autora z wychowaniem do staro\u015bci. Jest to zwi\u0105zane mi\u0119dzy innymi z wykszta\u0142ceniem ma\u0142\u017conk\u00f3w.<\/p>\n

5. Ma\u0142\u017ce\u0144ska pustka po odej\u015bciu dzieci<\/strong><\/p>\n

Jednym z aspekt\u00f3w pustki po odej\u015bciu dzieci z domu jest nieakceptacja rzeczywisto\u015bci. Cz\u0142owiek broni si\u0119, by uwierzy\u0107, \u017ce dziecko rzeczywi\u015bcie odesz\u0142o z domu, jest w szoku i stara, si\u0119 w taki spos\u00f3b ratowa\u0107 przed uczuciem straty, wmawia sobie, \u017ce wszystko to tylko z\u0142y sen, z kt\u00f3rego si\u0119 obudzi.\u00a0 Inny aspekt to pojawiaj\u0105ce si\u0119 chaotyczne emocje. Pojawia si\u0119 w momencie, w kt\u00f3rym rodzic wie, \u017ce nie mo\u017ce ju\u017c odsun\u0105\u0107 straty. Nazywa si\u0119 te emocje chaotycznymi, poniewa\u017c s\u0105 wtedy prze\u017cywane r\u00f3\u017cne, r\u00f3wnie\u017c sprzeczne, mocne uczucia: troski, strachu, z\u0142o\u015bci winy, mi\u0142o\u015bci, wdzi\u0119czno\u015bci czy nawet rado\u015bci. Podczas tej fazy wyst\u0119puj\u0105 cz\u0119sto zaburzenia snu i brak apetytu, mo\u017ce r\u00f3wnie\u017c wyst\u0105pi\u0107 podwy\u017cszona podatno\u015b\u0107 na infekcje. Cierpi\u0105cego ogarnia uczucie ca\u0142kowitej straty. Nale\u017cy do tego nieodwracalne wra\u017cenie oddzielenia od ludzi i \u015bwiata.<\/p>\n

6. Zwrot ku sobie<\/strong><\/p>\n

Ma\u0142\u017ce\u0144skie wsp\u00f3\u0142bycie w pustym gnie\u017adzie Ka\u017cdy proces odchodzenia, ka\u017cde rozstanie, ka\u017cda strata zmusza cz\u0142owieka do zastanowienia si\u0119 nad sob\u0105, nad swoj\u0105 to\u017csamo\u015bci\u0105 w zale\u017cno\u015bci od sytuacji \u017cyciowej. Je\u017celi ma\u0142\u017conkowie uzmys\u0142owi\u0105 sobie swoje problemy zwi\u0105zane z to\u017csamo\u015bci\u0105, kt\u00f3re nagle si\u0119 ujawniaj\u0105, je\u017celi zadadz\u0105 sobie pytanie, kim jeste\u015bmy wobec nowej sytuacji, co pozostaje, co jest aktualne w naszym \u017cyciu, kim jeste\u015bmy, a kim chcieliby\u015bmy by\u0107, to b\u0119dzie jasne: roz\u0142\u0105ki, jakich wymaga od nas \u017cycie, \u017c\u0105daj\u0105 takiej w\u0142a\u015bnie wewn\u0119trznej refleksji. Dzi\u0119ki niej ma\u0142\u017conkowie staj\u0105 si\u0119 coraz bardziej niezale\u017cni, autentyczni i przez to te\u017c bardziej zdolni do nawi\u0105zywania relacji. Pojawia si\u0119 tak\u017ce w tym procesie aspekt poszukiwa\u0144, pokoju i dystansu. Charakteryzuje si\u0119 tym, \u017ce we wspomnieniach, snach, w rozmowach z innymi lud\u017ami poszukuje si\u0119 dziecka, kt\u00f3re odesz\u0142o z domu rodzinnego. Pozostawieni cierpi\u0105, trac\u0105 zwyk\u0142a pewno\u015b\u0107 siebie, pewno\u015b\u0107 swojego losu. Czuj\u0105, \u017ce w ich \u017cyciu nast\u0105pi\u0142a powa\u017cna zmiana, kt\u00f3rej nie szukali. Zajmuj\u0105 si\u0119, zatem sob\u0105, by odnale\u017a\u0107 si\u0119 w nowej sytuacji. Nawet wtedy, gdy stale my\u015bl\u0105 o dziecku, my\u015bl\u0105 r\u00f3wnie\u017c o sobie i relacjach, jakie powsta\u0142y mi\u0119dzy nimi a dzie\u0107mi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

W j\u0119zyku codziennym, je\u017celi m\u00f3wimy o procesach zostawiania rodzic\u00f3w przez dzieci, to mamy przede wszystkim na my\u015bli ludzi m\u0142odych, kt\u00f3rzy wyprowadzaj\u0105 si\u0119 z domu rodzinnego i podejmuj\u0105 samodzielne \u017cycie. W tym procesie rozwi\u0105zania wi\u0119zi w wieku m\u0142odzie\u0144czym chodzi raczej o proces odcinania si\u0119 dzieci od rodzic\u00f3w. Rodzice natomiast ucz\u0105 si\u0119 w tym czasie poszukiwania nowych … Czytaj dalej Syndrom Pustego Gniazda. Budowanie nowej to\u017csamo\u015bci ma\u0142\u017conk\u00f3w<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[7,6],"tags":[11],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/360"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=360"}],"version-history":[{"count":2,"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/360\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":382,"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/360\/revisions\/382"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=360"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=360"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=360"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}