Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, class '' not found in /wp-includes/class-wp-hook.php on line 308

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/class-wp-hook.php:308) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/class-wp-hook.php:308) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/class-wp-hook.php:308) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/class-wp-hook.php:308) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/class-wp-hook.php:308) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/class-wp-hook.php:308) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/class-wp-hook.php:308) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-includes/class-wp-hook.php:308) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768
{"id":476,"date":"2015-05-03T20:33:16","date_gmt":"2015-05-03T18:33:16","guid":{"rendered":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/?p=476"},"modified":"2015-05-03T20:33:16","modified_gmt":"2015-05-03T18:33:16","slug":"definicja-syndromu-pustego-gniazda","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/definicja-syndromu-pustego-gniazda\/","title":{"rendered":"Definicja Syndromu Pustego Gniazda"},"content":{"rendered":"

\"Syndrom<\/a>Ma\u0142\u017ce\u0144stwo i rodzina jest przedmiotem licznych i r\u00f3\u017cnorodnych bada\u0144. Do tej pory przebadano wiele element\u00f3w wchodz\u0105cych w sk\u0142ad relacji ma\u0142\u017ce\u0144skich. Badano rodzin\u0119 i ma\u0142\u017ce\u0144stwo we wszystkich etapach ich rozwoju. Jednak niewiele miejsca w tych badaniach po\u015bwi\u0119ca si\u0119 okresowi, w kt\u00f3rym ma\u0142\u017conkowie zostaj\u0105 sami po odej\u015bciu dzieci z domu.<\/span><\/p>\n

SYNDROM PUSTEGO GNIAZDA jest to zesp\u00f3\u0142 cech lub uk\u0142ad\u00f3w zachowa\u0144 najcz\u0119\u015bciej uwarunkowanych kulturowo, obserwowany g\u0142\u00f3wnie u ma\u0142\u017conk\u00f3w, gdy ich dzieci usamodzielniaj\u0105 si\u0119 i opuszczaj\u0105 dom rodzinny. W \u017cyciu ma\u0142\u017conk\u00f3w zmieniaj\u0105 si\u0119 cztery elementy: 1) jako\u015b\u0107 \u017cycia ma\u0142\u017ce\u0144skiego 2) wi\u0119zi i interakcje ma\u0142\u017ce\u0144skie 3) mi\u0142o\u015b\u0107, przyja\u017a\u0144 i solidarno\u015b\u0107 ma\u0142\u017ce\u0144ska 4) komunikacja. Budowanie nowej to\u017csamo\u015bci ma\u0142\u017conk\u00f3w b\u0119d\u0105cych w syndromie prowadzi do dekonstrukcji i rekonstrukcji to\u017csamo\u015bci ma\u0142\u017ce\u0144skiej i rodzicielskiej i na nowo okre\u015blenia r\u00f3l ma\u0142\u017conka i rodzica.<\/b> <\/span><\/span><\/p>\n

Aspekty\u00a0 zwi\u0105zane z Syndromem Pustego Gniazda oznaczaj\u0105 kolejno:<\/span><\/p>\n

Otwarto\u015b\u0107 interakcyjna \u2013 <\/b>pokazuje ona na ile ma\u0142\u017conkowie s\u0105 wzajemnie skierowani na siebie, na bycie z sob\u0105, na bycie razem. Otwarto\u015b\u0107 wyra\u017ca si\u0119 przez umieszczenie drugiego cz\u0142owieka wewn\u0105trz zakre\u015blonego przez siebie horyzontu, a co za tym idzie, dostrze\u017cenie go. Jest to r\u00f3wnie\u017c zobaczenie go jako kogo\u015b (w spos\u00f3b podmiotowy nie przedmiotowy), a wi\u0119c tak\u017ce przyznanie mu statusu osoby, bytu dokonuj\u0105cego samodzielnych i odpowiedzialnych wybor\u00f3w.<\/span><\/span><\/p>\n

Relacje ma\u0142\u017ce\u0144skie –<\/b> obejmuj\u0105 zesp\u00f3\u0142 stosunk\u00f3w mi\u0119dzy ma\u0142\u017conkami i opieraj\u0105 si\u0119 na sferze emocjonalno-wolitywnej oraz poznawczej. Ich tre\u015bci\u0105 s\u0105 my\u015bli pragnienia, aspiracje, dzia\u0142ania, czyli wzajemne postawy, jakie zajmuj\u0105 wobec siebie ma\u0142\u017conkowie. <\/b>Relacje pomi\u0119dzy ma\u0142\u017conkami s\u0105 spotkaniem dw\u00f3ch indywidualno\u015bci, podmiot\u00f3w autonomicznie realizuj\u0105cych w\u0142asne wybrane przez siebie cele, w\u015br\u00f3d kt\u00f3rych wa\u017cne miejsce zajmuje tworzona przez nich wsp\u00f3lnota.<\/span><\/span><\/p>\n

Style komunikacji ma\u0142\u017ce\u0144skiej \u2013 <\/b>jest to spos\u00f3b, w jaki wsp\u00f3\u0142ma\u0142\u017conek zwraca si\u0119 do swojego partnera interakcji, w jaki informuje go o sprawach bie\u017c\u0105cych, i otaczaj\u0105cym \u015bwiecie. Mo\u017cna wyr\u00f3\u017cni\u0107 trzy tyle komunikacji: allocentryczny, egocentryczny i partnerski.<\/span><\/span><\/p>\n

Ma\u0142\u017ce\u0144skie wsp\u00f3\u0142bycie i wsp\u00f3\u0142dzia\u0142anie – <\/b>Ceni i buduje wzajemno\u015b\u0107, wymaga aktywnego uczestnictwa, jest autentyczne oraz rozwija si\u0119 dzi\u0119ki wierze i zaanga\u017cowaniu we wsp\u00f3\u0142dzia\u0142anie. Skupia si\u0119 we w\u0142asnych relacjach komunikacyjnych na tym, co ich \u0142\u0105czy, co dla nich wsp\u00f3lne, co dotyczy ich zwi\u0105zku.<\/span><\/span><\/p>\n

To\u017csamo\u015b\u0107 indywidualna ma\u0142\u017conk\u00f3w – <\/b>to\u017csamo\u015b\u0107 osobista ma\u0142\u017conk\u00f3w odnosi si\u0119 do tych cech i w\u0142a\u015bciwo\u015bci, jakie w sobie dostrzegaj\u0105, kt\u00f3re maj\u0105 charakter \u015bci\u015ble indywidualny. <\/span><\/span><\/span>Tworzenie to\u017csamo\u015bci jednostki odbywa si\u0119 poprzez u\u015bwiadamianie sobie, opisywanie i rozumienie tego, co si\u0119 robi i dlaczego. Wytwarzanie i odtwarzanie w codziennych dzia\u0142aniach, konwencje spo\u0142eczne podlegaj\u0105 refleksyjnej kontroli dzia\u0142aj\u0105cego, kt\u00f3ra stanowi warunek radzenia sobie w rozmaitych sytuacjach \u017cyciowych.<\/span>[1]<\/span><\/span><\/a><\/p>\n

To\u017csamo\u015b\u0107 wsp\u00f3lnoty ma\u0142\u017ce\u0144skiej – <\/b>jest definiowana jako \u201eta cz\u0119\u015b\u0107 jednostkowego wyobra\u017cenia self<\/i>, [self-concept], kt\u00f3ra wynika z wiedzy o przynale\u017cno\u015bci do grupy spo\u0142ecznej, jak\u0105 jest ma\u0142\u017ce\u0144stwo i rodzina oraz z warto\u015bci i emocjonalnego znaczenia przypisywanych tej przynale\u017cno\u015bci\u201d. To\u017csamo\u015b\u0107 wsp\u00f3lnoty ma\u0142\u017ce\u0144skiej lokuje zazwyczaj jednostk\u0119 w relacji do kategorii spo\u0142ecznej, pozycji spo\u0142ecznej lub statusu. To\u017csamo\u015bci spo\u0142eczne s\u0105 zazwyczaj zwi\u0105zane i wywodz\u0105 si\u0119 z grup spo\u0142ecznych, do kt\u00f3rych nale\u017cymy w tym przypadku ma\u0142\u017ce\u0144skiej i rodzinnej. Jednak\u017ce mo\u017cemy r\u00f3wnie\u017c uto\u017csamia\u0107 si\u0119 z grupami, do kt\u00f3rych nie nale\u017cymy (nazywanymi grupami odniesienia) i z konkretnymi jednostkami.<\/span><\/span>To\u017csamo\u015b\u0107 ma\u0142\u017ce\u0144ska nie jest po prostu innym aspektem to\u017csamo\u015bci indywidualnej ma\u0142\u017conk\u00f3w. To\u017csamo\u015bci ma\u0142\u017ce\u0144skiej nie da si\u0119 zredukowa\u0107 do to\u017csamo\u015bci indywidualnej czy jakiejkolwiek innej. \u0141\u0105czy si\u0119 ona z przesz\u0142o\u015bci\u0105 i otwarta jest na zmiany. Jest zadaniem do wype\u0142nienia, zadaniem, jakie staje przed cz\u0142owiekiem w ka\u017cdym momencie jego \u017cycia, stale si\u0119 tworzy w ci\u0105g\u0142ej interakcji prze\u017cywanego indywidualnego do\u015bwiadczenia z wiedza o sobie i o \u015bwiecie, w toku nieustannej rewizji samo\u015bwiadomo\u015bci.<\/span>[2]<\/span><\/span><\/a><\/p>\n

Biografie rodzinne –<\/b>\u015bwiadoma biografia jest jedn\u0105 z historii, jakie mog\u0105 by\u0107 opowiedziane o rozwoju jednostki jako \u201eja\u201d. Rzeczywisto\u015b\u0107 cz\u0119sto jest rozumiana przez ludzi w postaci historii. Te historie nie istniej\u0105 jednak jako co\u015b obiektywnego \u2013 cz\u0142owiek prze\u017cywaj\u0105c, do\u015bwiadczaj\u0105c interpretuje dziej\u0105ce si\u0119 zdarzenia jako okre\u015blone historie. Umo\u017cliwia nam to jego w\u0142asne rozumienie tocz\u0105cych si\u0119 wok\u00f3\u0142 niego zdarze\u0144, w tym r\u00f3wnie\u017c tych, kt\u00f3re zwi\u0105zane s\u0105 z jego w\u0142asnym dzia\u0142aniem.<\/span><\/span><\/p>\n


<\/p>\n
\n
\n

[1]<\/span><\/span><\/a> M. Augoustinos, I. Walker, Social Cognition. An Integrated Introduction, London 1995, s. 97-133.<\/span><\/span><\/span><\/p>\n<\/div>\n

\n

[2]<\/span><\/span><\/a> Tam\u017ce; por. tak\u017ce: P. Grzybowski, To\u017csamo\u015b\u0107 globalna \u2013 k\u0142opoty z poszukiwaniem siebie, (w:) To\u017csamo\u015b\u0107 osobowa a to\u017csamo\u015bci spo\u0142eczne. Wyzwania dla edukacji XXI wieku, T. Bajkowski, K. Sawicki (red), Bia\u0142ystok 2001, s. 38-64;T. T. Bajkowski, To\u017csamo\u015b\u0107 p\u0142ciowa jako element to\u017csamo\u015bci osobowej i spo\u0142ecznej, (w:) To\u017csamo\u015b\u0107 osobowa a to\u017csamo\u015bci spo\u0142eczne. Wyzwania dla edukacji XXI wieku, T. Bajkowski, K. Sawicki (red),\u00a0 Bia\u0142ystok 2001, s. 74-108.<\/span><\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ma\u0142\u017ce\u0144stwo i rodzina jest przedmiotem licznych i r\u00f3\u017cnorodnych bada\u0144. Do tej pory przebadano wiele element\u00f3w wchodz\u0105cych w sk\u0142ad relacji ma\u0142\u017ce\u0144skich. Badano rodzin\u0119 i ma\u0142\u017ce\u0144stwo we wszystkich etapach ich rozwoju. Jednak niewiele miejsca w tych badaniach po\u015bwi\u0119ca si\u0119 okresowi, w kt\u00f3rym ma\u0142\u017conkowie zostaj\u0105 sami po odej\u015bciu dzieci z domu. SYNDROM PUSTEGO GNIAZDA jest to zesp\u00f3\u0142 cech … Czytaj dalej Definicja Syndromu Pustego Gniazda<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":183,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[13,6],"tags":[18,15,19,17,16],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/476"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=476"}],"version-history":[{"count":1,"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/476\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":477,"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/476\/revisions\/477"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/183"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=476"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=476"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.sabinazalewska.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=476"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}