11.02.2016 przeprowadzi\u0142am warsztaty pt.: \u201eJaki jestem?\u201d\u00a0 w\u00a0 Spo\u0142ecznym Gimnazjum Doliny Strugu w Chmielniku.<\/a><\/p>\n Tak na swojej stronie opisa\u0142a to szko\u0142a: „11 lutego mieli\u015bmy przyjemno\u015b\u0107 przekona\u0107 si\u0119, jak psychologia dzia\u0142a w praktyce. Stan\u0119li\u015bmy przed szans\u0105 poznania samych siebie. Na warsztatach psychologicznych przygotowanych przez specjalistk\u0119\u00a0 mogli\u015bmy nazwa\u0107 swoje predyspozycje i dowiedzie\u0107 si\u0119, jakie mamy mocne i s\u0142abe strony.”<\/a><\/em><\/p>\n By\u0142o to bardzo ciekawe do\u015bwiadczenie.<\/p>\n – pozna\u0142a \u017ar\u00f3d\u0142a pomocy ze strony koleg\u00f3w i innych os\u00f3b.<\/p>\n <\/a>Jest to okres, w kt\u00f3rym dokonuje si\u0119 ciekawa przemiana orientacji \u017cyciowej. Do tej pory wa\u017cny by\u0142 autorytet matki, ojca, ksi\u0119dza, nauczyciela. A teraz m\u0142ody cz\u0142owiek b\u0119d\u0105cy na granicy mi\u0119dzy dzieci\u0144stwem a doros\u0142o\u015bci\u0105, chcia\u0142by przej\u0105\u0107 odpowiedzialno\u015b\u0107 za jakie\u015b obszary \u017cycia. Pr\u00f3buje to zrobi\u0107 \u201epo swojemu\u201d, cz\u0119sto b\u0142\u0119dnie. Gdy b\u0142\u0119dy zostan\u0105 mu wytkni\u0119te, zaczyna ucieka\u0107 od \u015bwiata doros\u0142ych. Je\u015bli m\u00f3wimy o \u201ekonflikcie pokole\u0144\u201d, to najwi\u0119ksze jego nasilenie przypada na ten okres. S\u0105 tego dwa powody: Najwa\u017cniejsz\u0105 warto\u015bci\u0105 dla nastolatka jest wolno\u015b\u0107, chce robi\u0107 to, co chce, na co ma ochot\u0119, nie lubi, kiedy si\u0119 nim kieruje. M\u0142ody cz\u0142owiek \u201ewalczy\u201d o swoj\u0105 wolno\u015b\u0107. Czyni to w znany mu spos\u00f3b: krzykiem, k\u0142\u00f3tni\u0105, ucieczk\u0105 z domu, \u0142amaniem norm. Nie k\u0142\u00f3ci mu si\u0119 to z odpowiedzialno\u015bci\u0105 za w\u0142asne czyny. Chce korzysta\u0107 z przywilej\u00f3w doros\u0142o\u015bci, nie odpowiada\u0107 za b\u0142\u0119dy.<\/p>\n <\/a>Najbardziej istotne, dla m\u0142odego, dojrzewaj\u0105cego cz\u0142owieka jest d\u0105\u017cenie do to\u017csamo\u015bci, wypromowanie swojego w\u0142asnego \u201eja\u201d, tego, \u017ce \u201ejestem kim\u015b\u201d. Je\u017celi m\u0142ody cz\u0142owiek nie b\u0119dzie mia\u0142 w\u0142asnego poczucia to\u017csamo\u015bci, to nigdy nie b\u0119dzie dojrza\u0142y. Jak\u017ce cz\u0119sto, rodzice chc\u0105 mie\u0107 grzeczne, pouk\u0142adane dziecko, kt\u00f3re wykonuje, co mu si\u0119 ka\u017c\u0105, a m\u0142ody cz\u0142owiek buntuj\u0105c si\u0119 walczy o swoj\u0105 to\u017csamo\u015b\u0107. M\u00f3wi\u0105c o to\u017csamo\u015bci, zn\u00f3w pojawia si\u0119 problem warto\u015bci, z kt\u00f3rymi nastolatek si\u0119 identyfikuje. S\u0105 warto\u015bci, o kt\u00f3re trzeba walczy\u0107, \u201ezapali\u0107\u201d m\u0142odych ludzi do nich. A wtedy ca\u0142a energia, kt\u00f3ra w nich jest, zostanie wykorzystana dobrze. I nie nale\u017cy tej energii t\u0142umi\u0107, przekre\u015bla\u0107, gdy\u017c pozostan\u0105 wtedy zbuntowanymi. Fiksacja w okresie fazy rozwojowej, prowadzi do ci\u0105g\u0142ego buntu. Ci ludzie nie osi\u0105gaj\u0105 w\u0142asnej to\u017csamo\u015bci.<\/p>\n <\/a><\/p>\n 11.02.2016 przeprowadzi\u0142am warsztaty pt.: \u201eJaki jestem?\u201d\u00a0 w\u00a0 Spo\u0142ecznym Gimnazjum Doliny Strugu w Chmielniku. Tak na swojej stronie opisa\u0142a to szko\u0142a: „11 lutego mieli\u015bmy przyjemno\u015b\u0107 przekona\u0107 si\u0119, jak psychologia dzia\u0142a w praktyce. Stan\u0119li\u015bmy przed szans\u0105 poznania samych siebie. Na warsztatach psychologicznych przygotowanych przez specjalistk\u0119\u00a0 mogli\u015bmy nazwa\u0107 swoje predyspozycje i dowiedzie\u0107 si\u0119, jakie mamy mocne i s\u0142abe … Czytaj dalej \u201eJaki jestem?\u201d: warsztaty w Spo\u0142ecznym Gimnazjum Doliny Strugu w Chmielniku<\/span>
\n1) sami m\u0142odzi ludzie si\u0119 zmieniaj\u0105,
\n2) ich rodzice si\u0119 nie zmieniaj\u0105.
\nRodzic traci autorytet, bo najwi\u0119kszym autorytetem staje si\u0119 telewizja, gangi, grupa r\u00f3wie\u015bnicza (niekoniecznie dewiacyjna). <\/a><\/p>\n