Grzybowski, J., Jaworska, A., Kazimierczak-Kucharska, A., Norwa, A., Waleszczyński, A., Zalewska, S. L. , Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, Wydawnictwo Liberi Libri, Warszawa 2016.
Serdecznie polecam książkę, której jestem współautorem. Poniżej informacje ogólne o książce.
Informacje o książce
- Autor:
Jacek Grzybowski, Agnieszka Jaworska, Anna Kazimierczak-Kucharska, Agnieszka Norwa, Andrzej Waleszczyński, Sabina Lucyna Zalewska - Recenzenci:
prof. dr hab. Ireneusz Ziemiński, dr hab. Maria M. Boużyk - SPIS TREŚCI
Ryszard Moń
WstępRozdział 1: Lękam się świata bez filozofii. O nieodzowności humanistyki w dobie techniki i globalizacji1.1 Konieczność filozofii
1.2 Narodziny sztuk wyzwolonych
1.3 Uniwersytet domem humanistyki
1.4 Upadek humanistyki
1.5 Uniwersytet – biznes i korporacyjna logika
1.6 Kognitywny kapitalizm
1.7 Złowroga moc etatyzmu
1.8 Pragmatyzm a ideały kształcenia
1.9 Demokracja – dialog, kultura, światopogląd
1.10 Humanistyka na straży demokracji
1.11 Edukacja filozoficzna w szkole
1.12 Podsumowanie – filozofia jako fundamentRozdział 2: Czy starożytna paideia może być alternatywą dla współczesnej pedagogiki? Antyczne metody wychowawcze i ich obecna rola
2.1 Filozofia jako sposób życia
2.2 Rola ćwiczeń duchowych w paidei starożytnej Grecji oraz starożytnego Rzymu
2.3 Antyczna paideia a aktualne wzorce kształceniaRozdział 3: Problem ujawniania przez nauczyciela własnej tożsamości moralnej w nauczaniu etyki i filozofii
3.1 Nauczyciel na lekcjach filozofii i etyki
3.2 Etyka, moralność i tożsamość
3.3 Matthew Lipmana filozofowanie z dziećmi i młodzieżą
3.4 Filozofia! Ale jaka?
3.5 Nauczyciel-filozof
3.6 Tożsamość moralna nauczycielaRozdział 4: Język i filozofia. O Naturalnym Metajęzyku Semantycznym i jego związkach z filozofią
4.1 Naturalny Metajęzyk Semantyczny – rozważania wstępne
4.2 Inspiracje filozoficzne koncepcji NMS
4.3 Naturalny Metajęzyk Semantyczny – cel i założenia koncepcji
4.4 Kierunki rozwoju NMS
4.5 Jak wykorzystać NMS w dydaktyce filozofii?Rozdział 5: Metody problemowe na lekcji etyki i filozofii jako możliwe działanie prewencyjne
5.1 Metody rozwiązywania problemów – informacje ogólne
5.2 Rozwiązywanie problemów poznawczych
5.3 Rozwiązywanie problemów decyzyjnych
5.4 Rozwiązywanie problemów praktycznych
5.5 Nauczanie i uczenie się metodą „układanki”
5.6 Metoda wychowania bez porażek
5.7 Rola nauczyciela
5.8 Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów
5.9 Oceny i wartościowania
5.10 PodsumowanieRozdział 6: Trudności w uczeniu się – profilaktyka i terapia
6.1 Trudności w uczeniu się
6.2 Specyficzne trudności w uczeniu się
6.3 Niepowodzenia szkolne
6.4 Profilaktyka i terapiaAneks – konspekty lekcji o tematyce filozoficznej i etycznej